Kevätkasvo 2017

Ammattiosaston kevätkasvo 2017 - Arja Sinivuori

1. Mitä kuuluu ja mitä teet työksesi?

Päivähoidossa eletään taas kerran muutoksen aikaa. Korostetaan toimintakulttuurin muutosta ja pedagogiikan aikaa. Mitä se sitten vaikuttaa lastenhoitajien työhön ja tehtävänkuvaan jää nähtäväksi.

Työskentelen lastenhoitajana Kultaniityn päiväkodissa Korpilahdella. Ryhmässäni on 16 3-5v. lasta. Työparinani työskentelee lastentarhan opettaja.

2. Kuinka kauan olet ollut tässä työssä ja miten töissä menee?

Olen ollut työssä vuodesta 1979, joten muutaman vuoden kuluttua 40 vuotta lastenhoitoa tulee täyteen. Ovatpa jotkut lasten vanhemmista ja eräs työkaveri olleet pienenä minun ryhmässä hoidossa.

Työ on melko itsenäistä ja vapaata. Voit yhdessä työparisi kanssa sopia mitä te teette lasten kanssa. Tosin nykyisin myös vanhempien- ja lastenosallisuus on otettava suunnittelussa huomioon. Sovitusta aikatauluista on välttämätöntä kuitenkin pitää kiinni, vaikka kuinka pyrkisit välttämään kiireen tuntua.

3 .Minkälainen koulutus sinulla on ja miten olet ajautunut alalle?

Olen käynyt perinteisen lastenhoitaja koulun. Lukion jälkeen menin harjoittelijaksi Keltinmäen päiväkotiin. Tuolloin Keskisuomen alueella oli pula lastenhoitajista, koska lastenhoitajia koulutettiin vain Kuopiossa ja Helsingissä. Niinpä Jyväskylässä aloitettiin väliaikainen lastenhoitaja koulutus, joka muuten jatkuu vielä nykyäänkin lähihoitaja koulutuksena. Pyrin koulutukseen, koska johonkinhan sitä oli ryhdyttävä. Pääsin opiskelemaan ja siitä se ura sitten alkoi. Koulutuksen jälkeen minua pyydettiin Keltinmäen päiväkotiin töihin, josta sain vakituisen työpaikan. Myöhemmin siirryin töihin Korpilahdelle, jonne perustettiin päiväkoti.

4. Mitä työpäivääsi kuuluu?

Työpäivä alkaa lasten vastaan ottamisella. Meidän päiväkodissa kaikki lapset leikkivät haluamissaan kokoonpanoissa ja tiloissa yli ryhmärajojen aamuisin ja iltapäivisin, joten aikuisten täytyy tuntea yli 60 lasta. Ainoastaan ihan pienet lapset erotellaan eri puolelle päiväkotia. Aamupalan jälkeen jakaannutaan omiin ryhmiin. Osa ryhmistä lähtee ulos toiset jäävät sisälle omiin ryhmätuokioihin. Sitten vaihdetaan toiset ulos toiset sisälle. Käytämme yhteisiä ryhmähuoneita, koska toimimme siirrettävässä viipalerakennuksessa, jossa huoneita on vähemmän kuin ryhmiä. Ruokailu sujuu porrastetusti kaikki ryhmät vuorollaan yhteisessä ruokasalissa. Päivälevolla suurin osa lapsista ei nuku, joten nukkumahuoneessa satua luetaan lähes koko lepoaika. Ellen ole lasten kanssa lepoaikana osallistun tiimipalaveriin, suunnittelen ja valmistelen lasten toimintaa tai huolehdin omista vastuualueista.

5. Muistatko miten sinut otettiin vastaan töissä silloin kun aloitit?

Keltinmäen päiväkodissa oli helppo aloittaa työt. Paikka oli tuttu. Henkilökunta mukavaa ja päiväkodin johtajasta Pirttimäen Seijasta tuli minulle hyvä ystävä jonka kanssa pidettiin yhteyttä Seijan kuolemaan saakka.

Korpilahdella taas aloitettiin yhdessä ihan alusta. Ensimmäiset viikot menivät ilman lapsia ompelemalla lakanoita, verhoja yms. ja laittamalla käyntiin koko päiväkodin toiminta.

6. Miten ylläpidät ammattitaitoasi?

Toimin Korpilahdella lastenhoitaja mentorina. Tähän tehtävään saan säännöllistä koulutusta. Tapaan myös muita Jyväskylän kaupungin mentoreita ja saan vertaistukea. Opin Korpilahden muilta lastenhoitajilta paljon asioita yhteisten mentorointi kokoontumisten aikana. Osallistun mielelläni päivähoitoalan koulutuksiin myös omalla ajalla. Minulla on useita harrastuksia joissa voin oppia asioita joita voin hyödyntää lasten kanssa työskennellessä.

7. Mitä haasteita työhön liittyy?

Suurimpana haasteena on työn rajaaminen työpaikalle. Oman pienryhmän toiminnasta on huolehdittava joka päivä. Lastenhoitajilla ei ole aiemmin ollut valmisteluun työpaikalla erikseen merkittyä aikaa. (Helmikuussa 2017 on sovittu, että lastenhoitajille suunnitellaan 3 x ½h kolmen viikon listaan suunnitteluaikaa).

Lasten määrä päiväkodissa on ongelmallista. Alle 107h käyttävien lasten laskeminen puolikkaiksi tai kaikkien meillä n. 100 lapsen laskeminen yhdeksi ryhmäksi suhteessa aikuisten määrään ja lain mukaan mennään, koska joku jostain ryhmästä on aina pois. Viimeaikoina lähihoitajien puute on vaivannut meidän päiväkotia. Yhä useammin lastenhoitajien työpaikat on täytetty Kristillisessä opistossa koulutetuilla lastenohjaajilla.

8. Mikä saa sinut viihtymään työssäsi?

Tietenkin lapset. Kun olet töissä, pelaat Afrikan tähteä, luistelet, hiihdät. Retkellä paistat tikussa makkaraa tai lasket liukurilla mäkeä, tulee olo, ettei töissä olisikaan. Positiivisia puolia on enemmän kuin negatiivisia.

9. Koetko voivasi vaikuttaa työhösi?

Aikaisimpiin vuosiin verrattuna lastenhoitajien vaikutusmahdollisuudet ovat vähentyneet. Voin vaikuttaa oman tiimini arkiseen toimintaan. Muut asiat sovitaan meillä johtotiimissä, henkilökunta palavereissa, johon osallistuu aina samat ihmiset joka kerta tai lastentarhan opettajien yhteisissä suunnittelu palavereissa. Koko henkilökunnalle ei ole tänä talvena pidetty kuin pari iltapalaveria.

10. Millaisia keinoja sinulla on työpaineiden purkamiseen?

Nykyisin yritän jättää kaiken työn työpaikalle, tosin ajatuksia on vaikea jättää. Useana kesänä olen onnistunut aloittamaan kesälomani Himoksen iskelmäfestivaalien aikaan. Kolme päivää festivaaleilla on nopeasti nollannut edellisen talven työpaineet. Koen onnistuneeni kun en loman jälkeen ole tahtonut muistaa jonkun tutun lapsen nimeä päiväkodissa. Usean vuoden ajan kuuluin meidän ammattiyhdistyksen hallitukseen. Ennen kokouksia oli mukava vaihtaa kuulumisia ja saada tukea omaan työhön.

11. Kuinka lataat akkusi?

Liikuntaa monipuolisesti. Kesäisin pyörällä töihin noin 10 km suuntaansa. Ei ihan joka päivä. Teen käsitöitä ja luen dekkareita. Teen maatilan töitä kotona, etenkin kesäisin.

12. Mikä vuodenaika viehättää ja miksi?

Kaikki vuodenajat ovat mukavia.

Kevät: Voi tehdä puroja

Talvi: Voisipa hiihtää (jos olisi tarpeeksi lunta)

Syksy: Sade ja ruska (pimeästä en pidä)

Kesä: Lämmin (etsisin kesää etelästä ympäri vuoden. Valitettavasti lehmät ei pärjää yksin kotona)

13. Kevätkysymyksiä:

Kurahousut vai goretexit?  - Vanhempien valinta. Puen mitä vaatteita on mukana.

Kevätjuhla vai kevätretki? - Meillä pidetään vain eskareille kouluunlähtöjuhla.

Säväyttääkö suvivirsi vielä? - Sopii eskareiden juhlaan.

Arja Sinivuori
Lastenhoitaja